Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Poezie Noaptea de Halloween a …

Poezie Noaptea de Halloween a venit

Poezie - Noaptea de Halloween a venit!   O poezie despre de Halloween: Noaptea de Halloween a venit!   Pe prin neguri-intunecate Vrajitoare amuzate Vin sa sperie pamantul Si zboara cum zboara gandul. Ceea ce le propulseaza E o...

Legenda trandafirului

Legenda trandafirului

Legenda trandafirului   Trandafirul, invaluit in legende si mister, catifelat si adulat, cu un parfum imbatator, a fascinat dintotdeauna cu farmecul sau. Simbol al iubirii, sursa de inspiratie pentru artisti, utilizat ca ingredient...

Anevrismul cauze tipuri tratam…

Anevrismul cauze tipuri tratament regim

Anevrismul - cauze, tipuri, tratament, regim Cuvantul anevrism vine de la grecescul “anevrisma” care inseamna dilatare, respectiv o umflatura care contine sange si care comunica cu o artera a...

Imagini animate de Halloween

Imagini animate de Halloween

Imagini animate de Halloween   De Halloween se petrece. E timpul pentru farse si glume din cele mai macabre. Pentru ca noaptea de Halloween se apropie, noi iti venim in ajutor si...

Bucegii straja peste tara noas…

Bucegii straja peste tara noastra

Bucegii - straja peste tara noastra Va oferim spre lectura poezia “Bucegii” scrisa de Mihai Negulescu. Straja peste tara noastra Sed Bucegii, printre rauri, Cu sumane de zapada Si paduri albastre, brauri.