Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.

Addthis

Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Sub balcon de Octav Pancu Iasi

Sub balcon de Octav Pancu Iasi

Sub balcon de Octav Pancu Iasi Poate ca erau trei sau poate ca erau patru. Deocamdata sa spunem ca erau trei si daca, numarandu-i, pana la urma o sa ne iasa patru,...

Piticuta si printul

Piticuta si printul

Piticuta si printul Va oferim spre lectura povestea populara „Piticuta”. Piticuta era o fetita mica si dragalasa. Micul ei palat era asezat pe malul unei ape, unde Piticuta traia...

Pasarea evantai intr-o inimioa…

Pasarea evantai intr-o inimioara

Pasarea evantai intr-o inimioara Pasarelele tinere constituie totdeauna un motiv preferat si o decoratiune pentru contructii in timpul primaverii si, pentru ca tot soseste Valentine’s Day – Ziua Indragostitilor, ar fi...

Frica de intuneric

Frica de intuneric

Frica de intuneric   Multor copii le este frica de intuneric. Copilul dumneavoastra nu este o exceptie! Nu ne gandim prea des la lucrul acesta, dar copiilor li se pare ciudat ca,...

Scapa de raceala

Scapa de raceala

Scapa de raceala Afara e umed, frig, neplacut, toata lumea se trage acasa, la caldura. Dar trecerea de la rece la cald ne slabeste rezistenta la boala, tocmai acum,...