Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Poze de iarna si imagini anima…

Poze de iarna si imagini animate cu oameni de zapada

Poze de iarna si imagini animate cu oameni de zapada   Oamenii de zapada sunt un simbol al iernii, al sosirii sarbatorilor de iarna. Omul de zapada este personajul cel mai indragit...

Comportamentul si limbajul ani…

Comportamentul si limbajul animalelor semne semnale semnificatii

Comportamentul si limbajul animalelor - semne, semnale, semnificatii Odata cu topirea zapezii, padurea si-a pierdut si linistea. Desfatatoare pentru urechile omului, cantecele sunt informatii codificate, mai multe sau una si aceeasi...

Al doilea razboi mondial si vi…

Al doilea razboi mondial si victoria popoarelor asupra fascismului

Al doilea razboi mondial si victoria popoarelor asupra fascismului   Pregatirea si desfasurarea razboiului Trecusera 20 de ani de la terminarea primului razboi mondial. Popoarele nu reusisera sa repare toate bunurile distruse si...

Statusuri de Sfantul Gheorghe

Statusuri de Sfantul Gheorghe

Statusuri de Sfantul Gheorghe   Sfantul Mare Mucenic Gheorghe este sarbatorit de credinciosii ortodocsi pe data de 23 aprilie. Numele Sfantului Gheorghe si derivate ale acestuia sunt foarte frecvente. Daca doriti sa...

Podoabe si ornamente pentru br…

Podoabe si ornamente pentru bradul de Craciun

Podoabe si ornamente pentru bradul de Craciun   Craciunul se apropie cu pasi repezi, iar noi putem confectiona decoratiuni, podoabe si ornamente cu care sa impodobim casa noastra si bradul de Craciun.