Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.

Addthis

Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Povestea Florii Soarelui

Povestea Florii Soarelui

Povestea Florii Soarelui   O poveste de demult, de demult, de când altfel de oameni erau pe pământ, de pe vremea celui împărat vestit, dar de nume uitat pe vecii vecilor. Ist...

Plugusorul copiilor de Anul No…

Plugusorul copiilor de Anul Nou

Plugusorul copiilor de Anul Nou Plugusorul copiilor este o datina, un obicei stravechi agrar. E o placere pentru copii sa mearga din casa in casa cu Plugusorul si sa ureze...

Legea privind regimul juridic …

Legea privind regimul juridic al adoptiei legea nr 273 din 2004 republicata 2009

Legea privind regimul juridic al adoptiei, legea nr. 273/2004 republicata 2009 Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 788 din 19 noiembrie 2009   Legea adoptiei - Capitolul I - Dispozitii generale   Legea...

Felicitari personalizate pentr…

Felicitari personalizate pentru 8 Martie Ziua mamei

Felicitari personalizate pentru 8 Martie Ziua mamei   Vine 8 Martie, Ziua mamei. Copiii mai mici au ocazia de a darui mamelor o felicitare personalizata. Pentru aceasta, va punem la dispozitie cateva...

Protejarea copiilor de canicul…

Protejarea copiilor de canicula

Protejarea copiilor de canicula   In perioada verii cand temperaturile sunt din ce in ce mai ridicate, pentru parinti protejarea copiilor de calicula trebuie sa fie principala preocupare. Copiii fac insolatie foarte...