Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.

Addthis

Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ghici cine este in oglinda man…

Ghici cine este in oglinda manifestari afective ale copiilor

Ghici cine este in oglinda? - manifestari afective ale copiilor In cadrul evantaiului diferentiat al afectivitatii copilului de pana la 2 ani se contureaza o forma foarte interesanta, aceea a interesului...

Omul de zapada suport de harti…

Omul de zapada suport de hartie

Omul de zapada - suport de hartie Sarbatorile de iarna sosesc cu pasi repezi. Pentru a patrunde in spiritul sfintelor sarbatori de iarna, pline de semnificatie, farmec si magie, poti confectiona...

Ceasul si dictionarul

Ceasul si dictionarul

Ceasul si dictionarul Va oferim spre lectura poezia “Ceasul si dictionarul” scrisa de Stelian Filip. Dupa ce si-a facut datoria La aceeasi ora matinala,

Colindul Crailor de la rasarit

Colindul Crailor de la rasarit

Colindul Crailor de la rasarit Va prezentam Colindul Crailor de la rasarit, cules in vechime de catre Anton Ilie, Nicoresti-Tecuci. Trei crai de la rasarit, ...

24 ianuarie 1859 Unirea Princi…

24 ianuarie 1859 Unirea Principatelor Romane program pentru serbare

24 Ianuarie 1859 - Unirea Principatelor Romane Program pentru serbare   24 ianuarie este ziua in care sarbatorim an de an, din 1859 incoace, marele eveniment al istoriei poporului roman: Unirea Principatelor Romane....