George Assan, masina cu abur si introducerea ei in Romania
George Assan, judecand importanta ce o are forta motrica in industrie, a adus si a instalat cu mari greutati in anul 1853 prima masina cu vapori de la casa Siegel din Viena in tara noastra, Romania (mai exact, in orasul Bucuresti).
Dificultatile ce erau de invins pe acele timpuri s-ar parea azi o poveste: asa, pentru transportul cazanului in greutate de aproximativ 7.000 kg s-au intrebuintat 4 saptamani de la Giurgiu la Bucuresti, pe cand de la Viena la Giurgiu nu a facut pe Dunare decat 2 saptamani. A trebuit sa se refaca si sa se consolideze toate podurile si podetele peste care urma sa treaca o greutate relativ mare pentru acele vremuri. Pe unde soseaua era in proasta stare, se puneau scanduri groase care indata ce trecea camionul se luau de la spate si se puneau in fata spre a se face inca cativa pasi, si asa mai departe. Autoritatile nu erau mult mai inaintate. Primul cos ce s-a cladit avea 24 metri, inaltime mica pentru ziua de astazi, cos unic pe vremea aceea. Cu constructia lui nu se ajunsese la 10 metri si primaria a intervenit sa opreasca lucrarea sub cuvant ca “ce, o sa ajunga pana la cer?”. Numai gratie unor staruinti si prin impunerea unei cautiuni s-a putut determina constructia, iar “moara de foc de la Colentina” a devenit pentru catva timp punctul de curiozitate a imprejurarilor Bucurestilor. Ateliere mecanice nu existau si prima reparatie ce s-a facut la masina cu vapori a trebuit sa fie savarsita de catre un potcovar al Palatului domnesc spre a nu se opri fabricatia timp de 2 luni cel putin.
Ceva mai caracteristic. Odata pornita moara, a fost cu neputinta ca un brutar sa se hotarasca a macina intr-insa chiar gratis si aceasta pentru ca vazand ca se face foc si iese fumul pe cos, le intrase ideea ca moara cu foc arde faina, caci cum se poate fara foc sa arda? Li s-a explicat de conducatorii morii ca focul produce aburii, ca aburii pun in miscare masina, care la randul ei invarteste pietrele, insa in zadar. A trebuit ca vremea rea sa intervina pentru a-i hotari sa incerce.
Prima iarna dupa instalare a fost de o rigurozitate nemaipomenita, astfel ca toate morile de apa au inghetat si nevoia da silit pe unii sa faca o proba. Este evident ca in urma rezultatului au navalit cu totii ca sa ceara macinarea graului.
Personalul care conducea masinile era cu totul neexperimentat si la fiecare moment era de temut un accident, care facea raspunzator pe patron.
Din nenorocire insa energia supraomeneasca pentru succesul cauzei reclama viata lui Geporge Assa n prea de timpuriu, la varsta de 45 de ani. Pe piatra lui funerara sta scris: “Introducatorul masine cu vapori in industria romana”.
George Assan (nascut in Bacau 1821, decedat in Munchen 1866) ramane cunoscut omenirii drept aducatorul primei masini cu vapori in industria romaneasca.
- 12/09/2016 00:22 - Drama si melodrama
- 11/09/2016 00:08 - Tragedia definitie trasaturi si caracteristici
- 10/09/2016 00:15 - Comedia specie a genului dramatic
- 08/09/2016 00:05 - Antigona de Sofocle rezumat si comentariu
- 20/08/2016 00:27 - De ce cad corpurile
- 01/08/2016 00:28 - August luna lui gustar
- 31/07/2016 00:13 - De ce sare mingea
- 22/07/2016 00:47 - Spre Obarsia Lotrului
- 19/07/2016 00:26 - Podul de la Cernavoda
- 16/07/2016 00:26 - Acvariul o fereastra in lumea de sub apa