Consilierea adolescentilor
Adolescenta este o perioada dificila, atat din punct de vedere biologic, cat si psihologic. Tanarul se confrunta in aceasta perioada cu schimbari fizice si fiziologice importante si, o data cu acestea, si cu schimbarea imaginii de sine, care interactioneaza cu tendinta adolescentului de a se autodefini. Aceasta “creere” de identitate se face, adesea, prin opozitia fata de imaginea adultului si adoptarea unor norme prezente la ceilalti tineri din aceeasi generatie. Acest proces nu ramane intotdeauna fara urmari: este marcat frecvent de crize care, unoeri, pot lua forme ingrijoratoare.
Medicii pediatri, psihiatrii sunt nevoiti astfel sa recunoasca faptul ca, in majoritatea cazurilor, adolescentii – atunci cand au probleme – apeleaza mai degraba la ajutorul celor de o varsta cu ei decat la servicii de specialitate institutionalizate. Aceasta observatie a dus la ideea necesitatii unei asistente specializate oferite de adolescenti pentru adolescenti. Acest tip de consiliere “adolescenti pentru adolescenti” s-a dezvoltat rapid in tarile anglofone, sub denumirea de “peer counselng”, care se practica in scoli, colegii si universitati.
Consilierea facuta de catre adolescenti are doua forme de baza: consilierea “fata in fata” si consilierea prin telefon. Fiecare dintre aceste doua forme are avantajele ei. Consilierea prin telefon ofera o accesibilitate sporita consilierului si asigura, totodata, anonimatul persoanei care apeleaza. Consilierea “fata in fata” este mai profunda, permite o abordare mai extinsa a problemelor, fara a exclude confidentialitatea, care este la fel de importanta in ambele situatii. Cele doua forme nu se exclud reciproc. Sunt numeroase cazurile in care aceste modalitati de abordare se combina.
Tinerii care se afla in postura de consilier urmeaza o pregatire speciala, sub conducerea unor specialisti (psihiatri, psihologi si consilieri adolescenti care au deja experienta), de-a lungul unui program de 66 de ore. In acest program de instruire ei sunt pregatiti sa trateze cu alti adolescenti probleme cum ar fi: relatiile dintre prieteni, relatiile parinti-copii, sexualitatea, sinuciderea, abuzul de alcool sau de droguri, problemele de sanatate mentala, problemele spirituale. Aceasta instruire ia forma unor seminarii, in care jocurile de rol au o pondere insemnata alaturi de grup si prelegeri. Adolescentii care urmeaza aceste cursuri sunt elevi in ultimele clase de liceu si studenti ai unor facultati de cele mai diferite profile.
La noi in tara, in cele cateva centre se practica deocamdata doar consilierea “fata in fata”. Tinerii care acorda asistenta in aceste cabinete sunt in legatura cu serviciile de specialitate, cu care uneori se impune colaborarea si care, in acelasi timp, asigura supervizarea activitatii lor.
Experienta pe care am dobandit-o ne permite sa detaliem cateva aspecte pe care le consideram importante.
Consilierea are doua reguli importante: “Nu da sfaturi!” si “Nu judeca pe celalalt!”. Evitarea acordarii unor sfaturi nu inseamna situarea consilierului in postura unei “benzi de magnetofon”, ci mai degraba in postura unui prieten care sa te ajute sa-ti gasesti singur solutia, iar atitudinea de lipsa a criticii nu inseamna neimplicarea in problema, ci sporirea increderii persoanei consiliate in consilier, precum si propriile decizii.
Un consilier pentru adolescenti este, in primul rand, un bun ascultator al problemelor celuilalt. Nu un ascultator pasiv aflat pe scaunul din fata dumneavoastra, ci un prieten care si-a insusit tehnici care va pot ajuta sa gasiti o solutie la problema pe care o aveti. Aceste tehnici sunt eficiente numai atunci cand persoanele care participa au anumite calitati si deisponibilitati de deschidere sufleteasca.
Intre cele mai importante tehnici se numara: ascultarea empatica, acordarea unui suport psihic eficient, tehnica de a pune intrebari, confruntarea, exprimarea propriilor sentimente fata de problema pusa, capacitatea de sintetizare a problemelor si tehnica luarii deciziilor.
Acordarea unui suport psihic eficient consta in adoptarea unei pozitii si a unui comportament non-verbal care sa spuna celuilalt: “Tu esti important!”. In cadrul acestui comportament nonverbal contactul vizual si gestica sunt foarte importante.
Ascultarea empatica tine sa arate interlocutorului ca este in centrul atentiei noastre si noi incercam sa-i intelegem sentimentele. Aceasta asigurare prin care interlocutorul devine sigur pe faptul ca este ascultat il va face sa se deschida si mai mult fata de noi, sa realizeze un bun catharsis si sa-si priveasca mai increzator sansele de rezolvare a problemei.
Punerea intrebarilor nu presupune un interogatoriu, ci mai degraba lansarea unor intrebari care sa se refere in special la descrierea sentimentelor, trairilor pe care persoana consiliata le are fata de problema sa, fata de noi si fata de el insusi.
A-ti clarifica sentimentele legate de o anumita problema inseamna a o rezolva pe jumatate. De aceea, o alta pozitie fata de aceeasi problema poate ajuta la limpezirea propriei atitudini. Parerea consilierului vizavi de problema pusa este mult mai valoroasa daca se exprima sub forma: “Sentimentul pe care problema ta mi-l provoaca este …”, decat daca apare sub forma “Parerea mea este ca ar trebui sa faci ...”. Aceasta deoarece persoana consiliata trebuie mai intai sa-si clarifice sentimentele fata de problema pusa si abia apoi sa adopte o solutie. Este important sa evitam formularea unor solutii chiar si atunci cand avem convingerea ca ele sunt cele mai bune sau in situatia in care ni se cer solutii. Acest lucru nu este intotdeauna usor de rezolvat.
Pentru a realiza aceasta clarificare, unoeri este necesara o punere a persoanei fata in fata cu afirmatiile sale anterioare, cu afirmatiile altora referitoare la el, dar mai ales punerea fata n fata cu propriul comportament. Aceasta tehnica, deosebit de dificila este insa de o mare eficienta. Momentul confruntarii persoanei consiliate cu imaginea sa poate constitui momentul apropierii de o solutie adecvata.
In procesul luarii unei decizii, consilierul poate juca un rol important prin largirea spectrului de decizii posibile si cantarirea mai adanca a acestora.
Daca solutia nu a fost gasita la prima intalnire, rolul consilierului este acela de a face persoana consiliata sa se simta bine discutand problema si sa aiba speranta ca vor aparea solutii in viitor.
Rolul consilierului poate fi asemanat cu cel al unui antrenor care poate alerga umar la umar cu elevul sau pentru a-l ajuta sa-si imbunatateasca performantele, dar niciodata nu va putea alerga in locul concurentului. Marius Mates
- 31/07/2015 01:04 - Timiditatea sentimentele si prima iubire adevarata
- 15/04/2015 08:50 - Treptele pubertatii si dezvoltare
- 23/11/2014 01:19 - Cum poti trece peste o despartire
- 31/08/2014 01:09 - Parinti si copii un test pentru doua generatii
- 10/08/2014 01:45 - Pubertatea furtuna biologica si psihologica
- 17/11/2013 16:19 - Tinerii au nevoie de sfaturi
- 15/11/2013 14:53 - Criza adolescentei si crizele dinaintea ei
- 21/07/2011 23:37 - Somnul, nervozitatea si depresia tinerilor