Vrei sa stii cum voi iubi?
Avand in vedere dezvoltarea afectiva a copilului, se poate afirma cu tarie ca la un an el se manifesta in limitele unor forme afective sociale, firesti, cu reduceri la proportii. Oricum, din totalitatea manifestarilor sale putem stabili un nucleu de dispozitii afectogene si o tendinta de organizare a proceselor efective. Intrucat importanta primului an de viata – din punct de vedere afectiv – este extrem de mare, parintii trebuie sa cunoasca modalitatile de explorare si evaluare a dispozitiei afectiv-emotionala a copilului, considerand ca o interventie calificata si bine orientata la aceasta varsta, poate aduce serioase ameliorari si rectificari.
Este vorba de un inventar pe baza caruia sa determinam dispozitiile afectiv-emotive ale copilului, coordonate relativ stabile din care se vor desprinde celelalte forme de manifestare.
Pentru simplificare copiii de varsta pana la 1 an pot fi impartiti in trei categorii de baza care indica: modalitatea, intensitatea si directia de manifestare a dispozitiei afective. Fara nicio indoiala ca o mare parte dintre copii pot fi grupati in tipuri de tranzit de la o categorie la alte tipuri mixte.
Ceea ce este foarte important il constituie faptul ca, in linii generale, tendintele manifestate in cadrul acestor tipuri de dispozitii sunt caracteristice copilului si ele pot indica, fireste cu rezervele necesare – directiile de dezvoltare normala a copilului.
Nr.crt. |
Dispozitie afectiva |
Notarea |
|
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536 |
Vesel permanentExuberantTandruReactie efectiva rapidaRade multGangureste in prezenta parintilorGangureste in prezenta jucariilorNerabdatorBucurie ca forma de contact cu persoanele si obiecteleDoarme putin si se trezeste repedeActiv spontan (fara sa fie instabil)Plange greuMai mult veselReactioneaza afectiv dar lentRetinut in relatiile cu parintiiTendinta in actiune spontanaTendinta la comunicare (prin gangurit sau gesturi) cu altiiSatisfactie in actiunea de joc cu jucariileAfectuosRabdatorSatisfactie cu rezultat al contactului cu persoanele si obiecteleSe incadreaza in programul somn-vegheLinistitPlange usor, se impaca repedeTristTendinta la pasivitateIndiferenta fata de persoaneIndiferenta fata de jucariiInactivActioneaza cu greutate si numai solicitatNu gangureste spontanNu manifesta reactii de invioare in prezenta mameiNu rade decat foarte rarNu pronunta spontan mama sau tataSomnolentPlange foarte mult (aproape continuu) |
|
|
Notarea se face in felul urmator:
· se citesc toate tipurile de dispozitii de la punctul 1 la puntul 36, fara sa se noteze nimic;
· la a doua citire, cu un creion se noteaza su semnul + existenta trasaturii mentionate. Daca intensitatea acesteia este sporita se pun in rubrica a doua doua semne de ++. Si daca intensitatea este foarte sporita – de exemplu, foarte vesel permanent – se pun 3 semne de +++;
· asa se procedeaza pana la punctul 36. Fiecare semn de + = cu 1 punct;
· se calculeaza semnele de +
· dupa aceea se trece numarul de puncte
Prima situatie - de la punctul 1 la punctul 12 = ........................
A doua situatie - de la punctul 13 la punctul 24 = ......................
A treia situatie - de la punctul 25 la punctul 36 = ......................
Daca in prima situatie au fost notate 36 de puncte adunate de la punctele 1-12 diagnoza copilului este dispozitie afectiv-emotionala activa. Daca numarul de puncte este sub 24 se coreleaza cu situatia in care exista o majoritate de puncte (peste 24) si din aceasta rezulta tipul mixt al dispozitie afectiv-emotive.
Daca in cea de a doua situatie au fost notate 36 de puncte, acest scor permite diagnoza de dispozitie afectiv-emotionala moderata. La fel ca mai sus, daca scorul este sub 24 se cauta scorul mai ridicat cu care se combina pentru a determina tipul mixt.
In fine, daca in a treia situatie se totalizeaza 36 de puncte diagnoza este de dispozitie afectiva emotionala aplicata. La fel ca si in celelalte cazuri, scorul mai mic se raporteaza la alt scor.
De exemplu, in prima situatie au rezultat 20 puncte, in a doua 25 puncte si in a treia 10 puncte. Diagnoza este dispozitie afectiv-emotionala activ-moderata cu elemente de apatie.
Determinarea tendintei de structurare a dispozitiei afectiv-emotionala si de directie de manifestare are o importanta deosebita. Mai intai trebuie avut in vedere ca primele doua tipuri: activ afectiv si moderat afectiv sunt normale. In genere, copiii sub un an se impart in aceste doua mari categorii. Fireste cei mai multi fac parte din tipurile mixte. Cea de a treia categorie – apatici – constituie categoria copiilor problema. Ei au nevoie de un control sever neuropsihic, pentru ca aceasta dispozitie afectiv-emotionala este rezultatul unei tulburari neuropsihice certe. Descoperirea acesteia si determinarea cauzelor va conduce la schimbarea dispozitiei afectiv-emotionale.
- 09/05/2017 00:28 - Jucariile copilului mic
- 12/06/2015 00:06 - Aparitia dintilor la copii
- 13/05/2015 00:13 - Amenajati camera copilului in stil Feng Shui
- 21/04/2015 01:04 - Relatiile dintre parinti si copilul mic
- 19/03/2015 14:25 - Examenul medical la domiciliu pentru copiii mici
- 18/03/2015 01:22 - Iubirea educatia si cunoasterea copilului
- 17/03/2015 01:01 - Expansiunea lingvistica la copil
- 17/01/2015 01:25 - Coordonarea miscarilor mana urechi ochi la bebelusi
- 09/01/2015 01:08 - Starea afectiva reactia de inviorare si surasul la copilul mic