Univers de copil

A+ R A-


Vestirea si rostirea primului cuvant

Vestirea si rostirea primului cuvantDesigur acest eveniment, al prefigurarii primelor cuvinte articulate, constituie punctul nodal al evolutiei copilului. Chiar daca acesta prezinta o capacitate articulatorie redusa, el reuseste cu cateva silabe sa schiteze „un discurs”, adica sa deruleze mai multe secvente cu modulatii efective corespunzatoare imprejurarilor, ceea ce constituie „preludiul” unei comunicari verbale interpersonale.

In fond, acest moment este mult mai important pentru dezvoltarea limbajului in general, pentru ca “jocul vocalic” sau silabic incepe sa polarizeze unele sensuri si semnificatii.

La aceste varste copilul se orienteaza spre obiecte (jucarii) dupa denumirea lor sau asculta unele ordine, deci cuvantul incepe sa regleze comportamentul sau.

Inainte de a putea sa articuleze sunetele, acestea trebuie sa fie concentrate, legate de un sens, sa capete o semnificatie in mintea copilului.

Copilul nu poate articula grupul “pis-pis”, dar aceast structura sonora are pentru el un inteles, reprezinta un prieten (o jucarie).

Foarte importanta e actiunea de cuplare, de raportare a cuvintelor cu sensul lor, la obiectele pe care le semnifica.

Cunoasterea senzoriala si actionala din primele luni, trebuie sa fie insotita totdeauna de contactul mijlocit verbal cu obiectul, mai ales pana la 6 luni.

Existenta unei cantitati oricat de mari de jucarii in patutul copilului nu inseamna ipso facto si dezvoltarea capacitatii de cunostere a copilului.

Transformarea informatiilor primare in unitati de cunoastere nu este posibila fara medierea verbala. Inainte de a putea exprima ceva, acest ceva trebuie sa existe in mintea copilului. Ceea ce inseamna ca procesele de intelegere, de reprezentare si de forma incipienta de gandire interioara trebuie sa prevada exprimarea.

Natural, asta presupune in continuare ca inainte de dezvoltarea vorbirii experioare trebuie sa se dezvolte un germene de limbaj interior. Toate aceste procese devin mult mai evidente in cea de a treia perioada (6-9 luni).

In contextul relatiilor, care sunt mult mai diversificate datorate pozitiilor in decubit verbal (sezut) si al mersului de-a busilea, copilul descifreaza, chiar inaintea sensului cuvintelor, unele semnificatii legate de gestica si contextul actional (situatiile de actiune).

Gestul este mult mai vechi in limbajul interuman decat vorbirea si, ca atare, el constituie un suport al dezvoltarii celorlalte forme de comunicare inclusiv al limbajului articulat.

Mimica are un rol deosebit in relatiile efectogene cu copilul, mai ales in prima perioada de dezvoltare a sugarului.

Mimica constituie un segment al miscarii generale, concentrat pe figura. Capacitatea copilului de a cuprinde un spatiu din ce in ce mai vast il face apt sa decupeze in contextul general si miscarile coordonate ale fetei si ale membrelor superioare care ii mediaza lui contactul cu lumea obiectelor.

In fond, chiar vorbirea adultului se serveste de sublinieri gestice, asa ca legatura intre semnifcatia gestului porneste, pe de o parte, de la manevrele adultului cu obiectele in diverse situatii, pe de alta parte, de la structura comuna dintre vorbire si gestica.

Asa se face ca, in principiu, copilul intelege semnificatia multor gesturi (de protectie, de chemare, de incurajare, de indemn, de linistire, de joc etc.) si chiar mai mult, surprinde semnificatia de relatie intrucat raspunde prin gest atunci cand i se spune “la revedere”,”pa” sau executa unele ordine formulate prin gestica: uita-te acolo, poftim, ia, da-mi, etc.

Folosirea gesturilor in relatiile verbale cu copilul devine o necesitate, datorita marilor disponibilitati pe care miscarea reprezentata le pune la dispozitia formarii limbajului.

Se remarca, de asemenea, capacitatea manifestata de imitare a articularii sunetelor de catre copil. Adultul ii vorbeste in silabe accesibile pe care copilul le repeta imediat.

De observat, de asemenea, si posibilitatile de memorare verbala, in sensul ca la intervale anumite de timp, copilul repeta singur, fara stimulare directa. La un copil dezvoltat normal, posibilitatea de diferentiere fonetica este remarcabila.


Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Nasterea lui Iisus Hristos pe …

Nasterea lui Iisus Hristos pe intelesul copiilor

Nasterea lui Iisus Hristos pe intelesul copiilor De la Turnu Babel, oamenii s-au imprastiat pe fata pamantului. Vremea trecea si ei se inmulteau mereu. Dar, mai buni nu se faceau. Toti...

Horoscopul dragostei pentru 20…

Horoscopul dragostei pentru 2016

Horoscopul dragostei pentru 2016 Descopera horoscopul dragostei pe 2016 pentru toate zodiile. Citeste principalele previziuni astrologice pe plan sentimental pentru anul 2016. Informatii detaliate pentru fiecare zodie pentru 2016...

Pui de om in zapada

Pui de om in zapada

Pui de om in zapada Va oferim spre lectura poezia “Pui de om in zapada”. Pui de pom Marunt, Subtire Si crescut Asa-n nestire,

Copilarinda poezie

Copilarinda poezie

Copilarinda - poezie   Va oferim spre lectura poezia “Copilarinda”.   Zapezi de martie – o muzica. Albul tarziu Prin care umbla Fiare vrajite, pasari fara grai, Doar aripile lor, doar labele, Doar urmele, intr-un sobor Al umbrelor, Ducand...

Poezia Dimineata

Poezia Dimineata

Poezia Dimineata   O poezie pentru copii, Dimineata, scrisa de Natalia Posa, ilustratia fiind oferita de Stela Cretu.   Dimineata somnul trece Daca sari voios din pat