Univers de copil

A+ R A-


Teorie privind natura si structura caracterului

Va vom prezenta o teorie, poate cea mai veche, mai populara si mai extinsa cu privire la natura si structura caracterului. Am putea-o numi teorie trasaturilor (virtutilor). Ea trebune insa de la inceput sa fie supusa unui examen critic, daca nu chiar eliminata. In limitele acestei teorii, o individualitate poseda un caracter numai daca se comporta in diversele sale actiuni potrivit ideilor infatisare de virtuti. Omul de caracter este omul virtuos. Cu cat idealul de manifestare al  individului cuprinde mai multe virtuti, cu atat caracterul sau este mai superior si mai bogat.Va vom prezenta o teorie, poate cea mai veche, mai populara si mai extinsa cu privire la natura si structura caracterului. Am putea-o numi teorie trasaturilor (virtutilor). Ea trebune insa de la inceput sa fie supusa unui examen critic, daca nu chiar eliminata. In limitele acestei teorii, o individualitate poseda un caracter numai daca se comporta in diversele sale actiuni potrivit ideilor infatisare de virtuti. Omul de caracter este omul virtuos. Cu cat idealul de manifestare al individului cuprinde mai multe virtuti, cu atat caracterul sau este mai superior si mai bogat.

Atata vreme insa cat aceste virtuti se considera in afara de trairea subiectiva individuala si de situatiile mediului extern de viata, apare cu necesitate urmatoarea problema: Daca virtutile (de exemplu, curajul, onestitate, rabdarea, generozitatea, loialitatea, mila, etc.) sunt elemente constitutive ale caracterului, cine le da semnificatia etica si umana si care este modul lor de integrare in viata psihica? Dupa o observare mai atenta a faptelor, ne dam usor seama ca virtuti ca persistenta, rabdarea, etc. se pot intalni atat la cetateanul integru cat si la raufacatorul de profesie. Haiducii nostri “jefuiau” pe cei bogati pentru a imparti apoi ajutoare celor saraci … Sunt crime care se executa numai datorita unui curaj si a unei rabdari neobisnuite. Astfel ca nu virtutea in sine creeaza caracterul, ci mobilurile interioare, scopurile generale si particulare care se gasesc la temelia activitatii individuale. Mobilul interior si scopul activitatii este asadar criteriul manifestarilor de caracter. Trasaturile virtuoase sau virtutile sunt numai unelte in serviciul mobilurilor pentru atingerea unor scopuri. Fara aceasta precizare esentiala, scrie Hortshorne, suntem inclinati sa acceptam anumite afirmatii salbatice, ca cea care sustine ca razboiul este bun pentru ca se cultiva curajul – virtutea virtutilor – si sacrificiul propriei persoane.

Trasaturile reprezinta numai abstractiuni ale comportarilor, motivarea si semnificatia acestor trasaturi fiind determinata de structura mobilurilor interioare si de ansamblul scopurilor.

Din aceasta categorie ramane deschisa chestiunea organizarii trasaturilor intr-o configuratie psihica unitara si viabila, intrucat ea ne lasa impresia ca structura caracterului este o simpla colectie de virtuti mai mult sau mai putin independente.

Neajunsul cel mai mare insa al teoriei trasaturilor o constituie faptul ca ea implica o conceptie statica si intelectuala despre viata psihica. Virtutile se considera drept entitati universale, absolute, in functie de care se fasoneaza activitatea indivizilor. Pe de alta parte, nu exista decat doua posibilitati, fara nuante graduale: sau esti sau nu esti virtuos. Se uita, prin urmare, ca viata individualitatii evolueaza, se transforma necontenit – in totalitate si in parti – atinge anumite echilibre si planuri spirituale care se modifica si ele neincetat. Odata cu aceasta evolutie se modifica nu numai directia tendintelor, ci si conceptia generala de viata in care se cuprind si virtutile. Caracterul nu poate fi o colectie statica de trasaturi sau o structura de obisnuinte, ci e ceva mult mai viabil si mai complex organism.


Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Nasterea Mantuitorului

Nasterea Mantuitorului

Nasterea Mantuitorului In ieslea saraca din staulul din Betleem, pe un manunchi de paie ca saltea, sub lumina stelei de la rasarit, s-a nascut Mantuitorul nostru Iisus Hristos, propovaduitorul...

Traditii superstitii obiceiuri…

Traditii superstitii obiceiuri si credinte de Anul Nou si Revelion

Traditii, superstitii, obiceiuri si credinte de Anul Nou si Revelion   Traditiile, superstitiile, obiceiurile si credintele practicate de Anul Nou si Revelion sunt parte importanta a ritualului de trecere intre ani. Ca...

La multi ani de Sfantul Vasile…

La multi ani de Sfantul Vasile mesaje sms urari felicitari

La multi ani de Sfantul Vasile - mesaje, sms, urari, felicitari   In fiecare an, pe data de 1 ianuarie, il sarbatorim pe Sfantul Vasile cel Mare. Transmite un gand bun...

Scapa de raceala

Scapa de raceala

Scapa de raceala Afara e umed, frig, neplacut, toata lumea se trage acasa, la caldura. Dar trecerea de la rece la cald ne slabeste rezistenta la boala, tocmai acum,...

Sergiu Nicolaescu Ultima noapt…

Sergiu Nicolaescu Ultima noapte de dragoste film

Sergiu Nicolaescu, Ultima noapte de dragoste, film   “Ultima noapte de dragoste” este un film romanesc din 1980, regizat de Sergiu Nicolaescu. Scenariul este inspirat din romanul “Ultima noapte de dragoste, intaia...