Univers de copil

A+ R A-


Miracolul limbajului la copiii intre 3 si 4 luni

Miracolul limbajului la copiii intre 3 si 4 luniLa bebelusii intre 3 si 4 luni vocea umana capata unele semnificatii de dirijare a comportamentului. Astfel, o voce “dulce” il binedispune, o voce aspra il inhiba si accentele stridente sau vocea rastita il fac sa planga. Fara nicio indoiala, nu este vorba de o “intelegere” a sensului, ci de capacitatea auditiv-afectiva de diferentiere, de discriminare. Aceasta capacitate de discriminare constituie in primul rand un rezultat al invatarii din experienta personala si semnalul sonor fiind elementul de baza in adaptarea sociala. Aceasta “capacitate” de structurare a unui comportament de raspuns indus de limbajul uman are un rol determinant in dezvoltarea intregului psihism, a proceselor de cunoastere, a gandirii, a sentimentelor, a relatiilor interumane.

 

De astfel, odata “focalizata” reactia complexa pe relatia prin limbaj, progresele invatarii codului verbal (sunetele limbii) se deruleaza vizibil insa cu destul de multe dificultati, reluari, reveniri etc.

Pronuntarea primelor sunete articulate conform modelului lingvistic este precedata de o perioada de aproximativ 3-4 luni de antrenament vocal. Sensibilizarea afectiva pentru vocea umana, capacitatea de a raspunde vocal determina la copil o atitudine de placere, bucurie in timpul sonorizarii raspunsurilor, drept care atunci cand “se simte bine” incearca un fel de gangurit melodios, un joc de-a cuvintele cautand parca pe acelea care se aseamana cu sunetele din vorbirea mamei.

Jocul de-a sunetele, un cantec cu modulatii si irizari acustice in care se pot intalni laolalta multe din componentele sunetelor din rostirea cuvantului este rezultatul si pretextul in acelasi timp al unei actiuni dificile pe care organele fono-articulatorii le executa si anume gasirea locului optim de articulare a fiecarui sunet si coordonarea miscarilor respective, pentru vibrarea corzilor vocalice, miscarile buzelor, ale laringelui etc.

Acest proces de invatare nu are loc – dupa cum am vazut – decat in conditiile in care exista si in afara de o stimulare afectiv verbala si “modele” de voce umana, daca in cea mai mare parte a timpului sau de veghe copilului i se vorbeste din fata pentru a putea imita miscarile fetei, inclusiv ale partilor vizibile din contextul aparatului fono-articulator.

Importanta unui vorbitor in relatii de schimb afectiv cu copilul poate fi pusa in evidenta de unele experiente efectuate cu copiii din institutiile de tip leagan.

Datorita faptului ca nu pot fi stabilite (din motive obiective) relatii afective bilaterale (intre copil si adult), acesti copii nu-si dezvolta limbajul. S-a incercat sa li se introduca un sistem sonor (prin intermediul magnetofonului) pentru ca sa se asigure “baia lingvistica” necesara – dupa unele pareri buna - dezvoltarii limbajului.

Oricat ar fi de intensa aceasta baie lingvistica ea nu are efectele scontate, pentru ca autenticul model al vorbirii este constituit de o persoana in relatii afective cu copilul. Singura sursa sumara nu actioneaza asupra procesului de receptare si invatare.

Sa revenim insa la “pasii” pe care ii executa copilul in continuu. Apar in decursul lunei a 3-a primele vocalizari. Din continuu sonor – ceva intre cantec si vorba – al copilului, incep sa se delimiteze forme sonore apropiate de semnele sonore ale limbii, desi se considera un simplu “plescait” al buzelor “ba-ba”, “pa-pa” etc. sunt inceputuri de rostire. Dupa datele recente, aparitia sunetelor articulate asculta de o lege fiziologica: cu cat locul lor de impostare, de enuntare este mai legat de miscarile antrenate in alta activitate (supt, plans, ras etc.) ale copilului, cu atat aparitia acestor sunete este mai timpurie. Astfel vocalele a, e, consoanele p, d, m, n, apar primele. Si pasii continua, urmeaza articularea sunetelor.

Rastimpul inscris in perimetrul lunilor a treia si a patra de viata a bebelusilor ofera parintilor bucuria primelor sunete articulate fie separate (r. rar) fie in silabe repetate.

Sfarsitul acestui interval inseamna totodata o mare disponibilitate a copilului de a bucura (apare spontan reactia de inviorare) de a rade ca urmare a unor trairi afective pozitive in relatia cu adultii.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Unele jocuri periculoase ale c…

Unele jocuri periculoase ale copiilor

Unele jocuri periculoase ale copiilor Sunt unele jocuri, aparent nevinovate, care pot afecta sanatatea copilului si bineinteles pot produce tulburari la nivelul gurii si al dintilor. Este vorba de...

Legenda Vrancei

Legenda Vrancei

Legenda Vrancei   De mult, pe timpul domniei lui Ştefan cel Mare, pe când Ţara Românească nu era unită încă şi ţinuturile Munteniei şi Moldovei aveau fiecare domnii lor, a fost o...

Cantece de 1 decembrie pentru …

Cantece de 1 decembrie pentru copii

Cantece de 1 decembrie pentru copii   Iata cateva cantece pentru copii pe care le poti folosi la serbarea de 1 decembrie, la scoala sau la gradinita. Sa petrecem impreuna si sa...

29 iunie Sfintii Petru si Pave…

29 iunie Sfintii Petru si Pavel urari mesaje sms uri si felicitari

29 iunie Sfintii Petru si Pavel urari, mesaje, sms-uri si felicitari Pe 29 iunie ii sarbatorim pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel. Va prezentam colectia noastra de urari, mesaje, sms-uri si...

Legenda intemeierii Romei

Legenda intemeierii Romei

Legenda intemeierii Romei   Intemeierea Romei a fost si este un subiect controversat si indelung dezbatut de-a lungul timpului de istorici. Ei considera ca istoria si realitatea nu pot fi separate de...