Iubirea, educatia si cunoasterea copilului
Educatia constituie in lumea contemporana o activitate de infinita complexitate si este de o importanta majora. Copilaria este cumpatarea istoriei. Pentru oricare copil, din punct de vedere educational, lumea nu se imparte in parinti care au datoria sa-l educe si educatori profesionisti. Toti membri unei colectivitati sociale sunt prin statutul lor modelatori de constiinte, pentru ca toti reprezinta constiinta unei natiuni in dinamica sa istorica.
Odata cu dezvoltarea conditiilor obiective de viata si educatie ale tinerei generatii s-a statuat si datoria morala a fiecaruia de a fi modelatorul constient al personalitatii.
Chiar din momentul conceptiei copilul are o „istorie” a sa, el sintetizand intr-o forma noua o zestre genetica extrem de variata si adunata pe o perioada indelungata de evolutie a speciei umane. Copilul reprezinta deci un moment, o secventa in procesul general al evolutiei speciei, care prin efectele convergente ale potentialului acumulat si al stimularilor social-culturale, va realiza un nou pas (chiar daca acesta este de ordinul micronilor) pe calea progresului.
Copilul nu este ereditate si mediu, ci o unitate dialectica, un camp de forte in care ereditatea se manifesta sub actiunea educatiei si educatia intra in patrimoniul ereditatii. In realitate, orice copil indiferent de limitele impuse de structura sa biologica are o evolutie proprie si realizeaza o unitate bio-psiho-sociala, numita personalitate. Cu adaugirea ca pe de o parte personalitatea umana este cel mai complez sistem si deci asculta de un indice ridicat de probabilitate, pe de alta parte, ca natura aplica in universul uman principiul unei diferenteri infinite.
Aceste diferentieri, rezultatele complexe ale unor procese si mecanisme biologice, neurofiziologice si psihologice sunt, in modul general de a se produce, comune persoanei, dar formulele in care prelucreaza stimularea educativ-culturala sunt diferite. De aceea, cuoasterea omului pare, pe de o parte, usoara – avand in vedere coordonatele comune si constante – iar, pe de alta parte, foarte dificila, atunci cand dorim sa depistam cauzele intime, motivele si sensul unor comportamente psiho-sociale.
Prin gingasia sa copilul solicita totdeauna dragoste si ocrotire si dragostea si ocrotirea sunt modalitati ale procesului educational.
Educatia insa, capata din ce in ce mai pregnant, o fundamentare si o metodologie cu rigori stiintifice.
Si, ca in orice stiinta, prima treapta este cunoasterea.
Leonardo da Vinci spunea ca numai cine cunoaste si stie multe (despre om) vorbeste frumos.
- 12/06/2015 00:06 - Aparitia dintilor la copii
- 13/05/2015 00:13 - Amenajati camera copilului in stil Feng Shui
- 21/04/2015 01:04 - Relatiile dintre parinti si copilul mic
- 27/03/2015 01:09 - Vrei sa stii cum voi iubi
- 19/03/2015 14:25 - Examenul medical la domiciliu pentru copiii mici
- 17/03/2015 01:01 - Expansiunea lingvistica la copil
- 17/01/2015 01:25 - Coordonarea miscarilor mana urechi ochi la bebelusi
- 09/01/2015 01:08 - Starea afectiva reactia de inviorare si surasul la copilul mic
- 10/11/2014 19:35 - Ghici cine este in oglinda manifestari afective ale copiilor
- 09/11/2014 01:39 - Vreau dorinta autonomia si nevoia de afirmare la copii