Univers de copil

A+ R A-


Curiozitatea intelectuala si interesul de cunoastere

Curiozitatea intelectuala si interesul de cunoastereIn vorbirea de toate zilele si chiar in lucrari semnate de specialisti, cele doua concepte sunt, deseori, confundate si utilizate prin substituire. Pacatul nu e prea mare, caci intre ele aceleiasi atitudini investigatoare: la un pol se situeaza curiozitatea instinctuala, iar la celalalt curiozitatea epistemica (interesul cognitiv). Curiozitatea intelectuala, specifica animalelor si copilului in primul an de viata, constituie radacina biologica din care se va dezvolta sub influenta conditiilor socio-culturale si a educatiei, interesul de cunoastere (curiozitatea epistemica). O definitie a acestui concept (curiozitatea) il arata ca fiind “o atitudine activa fata de obiectele si fenomenele realitatii”, manifestandu-se “prin tendinta si dorinta de a le cunoaste ...”

Daca vom analiza definitia interesului de cunoastere vom putea constata elemente de analogie a celor doua variabile psihice. Asa, de exemplu, interesul de cunoastere este considerat tot o “atitudine pozitiva, activa si perseverenta fata de anumite obiecte (fenomene) sau activitati”.

Pana aici nu se constata nicio deosebire substantiala intre cele doua variabile psihice (curiozitate si interes de cunoastere), insa o analiza a lor din pespectiva functionala va clarifica aceasta deosebire, care nu ne mai da dreptul sa le confundam. Astfel, daca variabila “curiozitate” actioneaza doar homeostatic, in sensul ca realizeaza doar echilibrul organismului cu mediu (sunt curios, pana cand mi-am satisfacut curiozitatea), interesul de cunoastere, odata format, actioneaza (“perpetuum mobile” al vietii psihice), adica nu poate fi satisfacut prin cunoastere, ci aceasta devine factor energizant al propriei tensiuni. Evident, se simte nevoia de a cunoaste mult mai multe ... Prin aceasta caracteristica, interesul de cunoastere devine unul dintre motivele de propulsare si dezvoltare a personalitatii alaturi de aspiratii, idealuri, etc.

Asadar, desi se dezvolta din “radacina” curiozitatii, interesul de cunoastere este mai mult decat aceasta prin elementele evidentiate mai sus. El nu este numai un factor psihologic de stimulare si orientare a activitatii de cunoastere, ci si de sustinere (mentinere) a acesteia. Nu are in vedere doar obiectul, ci si aspectele sale esentiale (prin interferente logice). In acest sens, interesul de cunostere poate deveni prin educatie interes pentru stiinta (idei, principii, legi, etc.) sau curiozitate epistemica. (Berlyne)

Unii psihologi vad interesul de a cunoaste ca expresie a unei trebuinte spirituale si un raport intre acea trebuinta si obiectele care o pot satisface (Claparede), altii ca o expresie a raportului dintre trebuinte si conditiile de mediu (E. D. Super) sau ca raportul dintre un obiect si o necesitate, fiind socotit si un catalizator al proceselor de asimilare mintala (J. Piaget).

Alti psihologi il considera o atitudine (Cattel, Chircev, Eysenck, Larcebeau), iar altii il definesc ca o orientare a activitatii omului (Salade, Zorgo, etc.).

Dieta si alimentatie in bolile…

Dieta si alimentatie in bolile cardiovasculare

Dieta si alimentatie in bolile cardiovasculare Parerea unanima a medicilor cardiologi este ca dieta are un rol extrem de important, practic decisiv, in prevenirea si tratarea bolilor cardiovasculare. Dorim...

De ce inteapa urzica sau cine …

De ce inteapa urzica sau cine a inventat seringa

De ce inteapa urzica sau ... cine a inventat seringa? Cand era copil si ca orice copil – curios, botanistul american David Fairchild isi asalta parintii cu intrebari. Privind cum zboara...

Felicitari gif Valentines day

Felicitari gif Valentines day

Felicitari gif Valentine’s day Pentru o zi speciala felicitari speciale: felicitari gif de Valentine’s day. Este ziua cand celebram iubirea, cel mai frumos sentiment. Este ziua in care fiecare dintre noi...

Poezie cu randunele

Poezie cu randunele

Poezie cu randunele Va oferim spre lectura poezia “De vorba” scrisa de Ioana Dana Nicolae, cu referire la randunele, pasarile ce ne prduc o adevarata incantare. Ilustratia apartine Corneliei...

Sa ne cunoastem corpul rinichi…

Sa ne cunoastem corpul rinichii

Sa ne cunoastem corpul: rinichii Dragi copii, noi suntem rinichii: Suntem doua organe de forma unor boabe de fasole, asezate de-a parte si de alta a corpului vostru, aproximativ la mijlocul spatelui.